Kaddkaka med nötter

Efter mycket experimenterande har jag fått fram ett recept på kladdkaka som jag verkligen gillar. Jag har utgått ifrån detta recept: http://veganmage.se/2011/10/25/vegansk-kladdkaka-nar-den-ar-som-bast/ och modifierat det till en variant jag är nöjd med.

Kladdkaka med nötter
175 grader
20-25 min

6 dl vetemjöl
2,5 dl socker
2,5 dl kakao
1,5 dl hackade nötter (välj de du själv gillar)
100 g hackad mörk choklad
1 msk mannagryn
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 msk ljus sirap
2,5 dl vegetabilisk olja (solrosolja, kokosolja, jordnötsolja... välj själv)
2,5-3 dl vatten

Blanda alla de torra ingredienserna och tillsätt sedan sirap, olja och vatten. Jag varierar mängden vatten för att få en bra konsistens på smeten (det beror lite på hur mycket nötter och choklad det är i smeten). Häll allt i en smord och bröad form och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 min. Vissa ugnar tar lite längre och det påverkas även av vilken form kakan gräddas i, så håll lite koll. Kakan ska vara kladdig men inte rinnig i mitten när den tas ut.
 
Kladdkaka med rostade och saltade jordnötter, cashewnötter, mandlar, pecannötter och pistagenötter serverad med glass med lakritsrippel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0