Chokladglass i två olika varianter

Jag fick en ny vision. Chokladgräddglass med kanderade valnötter och bitar av mörk choklad. Mums! Tyvärr var inte min sambo lika exalterad - valnötter är inte hans favoritsnacks. Så för att göra alla glada bestämde jag mig för att göra en chokladgräddglass med chokladsås också. :)

Chokladglass (grundrecept)

5 dl havregrädde
5 msk socker
4 msk kakao
1/2 tsk salt

Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka upp under omrörning tills sockret löst sig. Kyl helt kallt i kyl eller frys.

Kör glassmeten i glassmaskin eller ställ i frysen och rör om under infrysningen. Vill man ha någon smaksättning tillsätts denna innan glassen fryses.

Chokladglass med kanderade valnötter och mörk choklad

1 sats chokladglass
2 dl kanderade valnötter
1 dl hackad mörk choklad

Till de kanderade valnötterna behöver man 2 dl valnötter, 1/2 dl socker och lite salt. Valnötterna rostas lätt i ugnen (175 grader, ca 5 minuter). Smält sockret i en stekpanna och rör ned valnötterna. Häll fort upp på en plåt med bakplåtspapper och separera nötterna från varandra. Salta.



Chokladglass med chokladsås

1 sats chokladglass
1 sats chokladsås enligt följande:

1 dl havre- eller sojamjölk
2 msk socker
2 msk kakao
50 g mörk choklad
1 msk margarin
1 krm salt

Blanda ihop alla ingredienserna i en kastrull och värm upp under omrörning till en jämn sås. Kyl innan den blandas i glassen.



Supergott och alla blev nöjda och glada! :)


Chokladglass med kanderade valnötter och hackad choklad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0