Gräddtårta

Jaha, så var det "den tiden på året" igen. Har väl inte direkt något emot att fylla år, men det räcker med en gång per år. :P Det bästa med födelsedagar är i alla fall att man har en ursäkt att baka tårta - något jag verkligen älskar! Jag har gjort det till en vana att bjuda mina arbetskamrater på tårta varje år, dels för att få baka och dels för att visa folk att det går hur bra som helst att göra tårtor utan animaliska produkter. I år blev det en gräddtårta.

Tårtan består av en sockerkaksbotten. Jag brukar mest improvisera när jag bakar sockerkaka, men det finns många bra recept tillgängliga på nätet och jag kan även rekommendera "Sockerkaka utan ägg" i Ica Bokförlags bok "Sju sorters kakor". Bara att byta till vegansk mjölk och olja eller mjölkfritt margarin.

Sockerkakan delas i två eller tre delar (beroende på hur hög den är). Jag brukar dela i tre delar. Till det understa lagret mosade jag samman mandelmassa med sylt och till det övre lagret använde jag Go Greens vaniljsås. Det är en bra idé att förbereda detta dagen innan man ska äta tårtan så att den får stå och "götta till sig" lite. Den blir mycket godare om kakan fått suga upp lite av fyllningen. Sedan täckte jag kakan med Go Greens vispbara havregrädde och spritsade på lite Soyatoo spraygrädde (bara för att jag ändå hade hemma - jag föredrar Go Greens för den är inte lika söt). Tyvärr blev det ingen bild  på den uppskuren, men nedan finns en bild på tårtan uppifrån. Den gick åt och alla var väldigt nöjda. Många tycker till och med att det är godare med vegangrädde än vanlig grädde. Success! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0