Tigerkaka med citron och hackad choklad

Blev sugen på tigerkaka (minns inte när jag senast åt det) och hann knappt uttala min önskan förrän pågen hade rört ihop en kaka och stoppat in i ugnen. Den blev fantastiskt god, så plocka fram skålar och ingredienser och sätt igång!

Tigerkaka med citron och hackad choklad


1dl strösocker
1dl brunt farinsocker
4dl mjöl
2tsk bakpulver
2dl havremjölk
75g mjölkfritt margarin
rivet citronskal och saft från en halv citron
ett par rågade matskedar kakao
1/2 dl hackad mörk choklad

Smält margarinet i en kastrull. Vispa ihop socker och margarin ordentligt, blanda mjöl och bakpulver och rör ihop smör/socker-blandningen med mjölet och mjölken (smeten blir ganska fast, det skall den vara). Dela smeten i två skålar, tillsätt citronskal och pressad citron i den ena, kakao och choklad-hack i den andra. Varva choklad- och citronsmet i bröad form. Grädda 30-45 minuter på 175 grader tills den känns torr nog vid provstick.


God och snygg!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vacker! Den skulle jag kunna tänka mig att prova nån gång. Blir lätt nostalgisk vid tanken på tigerkaka. =)



2010-03-25 @ 15:05:58
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0