Sachertårta

Först och främst ska jag erkänna att jag nog aldrig ätit sachertårta. I alla fall inte vad jag minns. Den här chokladtårtan kom till när sambon ramlade av hästen och det var dags att bjuda på tårta i stallet. Han hade länge pratat om att han ville ha sachertårta och nu hade vi äntligen en ursäkt att plocka fram ingredienserna och börja experimentera. Det blev en chokladtårta inspirerad av sachertårtan, men med krikonfromagefyllning istället för aprikosmarmelad. Vi hade krikonmarmelad hemma, men jag tyckte att den var lite lös i konsistensen, så jag bestämde mig för att göra fromage på den och fylla tårtan med det. Resultatet blev en riktigt god chokladtårta som gjorde succé i stallet. :)

Sachertårta

Tårtbotten:
4,5 dl vetemjöl
2 ½ dl socker
1 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
1/2 tsk salt
3/4 dl olja
3 dl vatten eller havremjölk

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt sedan vatten och olja. Häll i smord och bröad form och grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 45 min. Låt svalna.

Fyllning:
2 dl Carlshamns luftig visp
3/4 dl vatten
3 msk socker
1 1/4 tsk agar
1 dl krikonmarmelad eller annan god marmelad/sylt

Sjud vatten och socker tills sockret lösts upp. Vispa i agar och låt sjuda någon minut. Rör om då och då. Tag av från värmen. Vispa ned några matskedar grädde, vispa en stund och tillsätt därefter resten av grädden under vispning (jag brukar använda hushållsassistenten). Vispa till jämn smet och blanda sedan i marmeladen.


Dela kakan i två lager. Låt den undre delen ligga kvar i formen och häll på fromagen ovanpå. Ställ in i kylen och låt stå ett par timmar tills fromagen stelnat. Lägg på det andra lagret kaka.

Chokladglasyr:
150 g mörk choklad
1 dl växtgrädde
25 g mjölkfritt margarin

Blanda alla ingredienserna i en skål och värm över vattenbad till en jämn smet. Låt svalna något så att glasyren tjocknar lite innan den bredes över tårtan. Låt stå i kylen tills glasyren stelnat.


Inte världens bästa bild, men sen har den ju faktiskt varit i stallet och vänt. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0