Morotskaka med citronglasyr och kokos

Det är alltid trevligt med ursäkter att baka och denna supergoda kaka slängde jag ihop till mina kollegor på EBC i Uppsala när det var dags för mig att packa ihop mina saker efter två års postdoc där. Improviserade som vanligt och tog lite av vad jag hade i skåpen och resultatet blev fantastiskt!

Morotskaka med citronglasyr
En långpanna (20-30 portioner)

12-14 morötter (ca 1,5 l rivna)
9 dl socker (jag använde hälften strösocker, hälften farinsocker)
1 l vetemjöl
2,5 tsk salt
2,5 msk kanel
5 tsk bakpulver
4 dl vatten
2,5 dl vegetabilisk olja (jag brukar använda neutral solrosolja)

Glasyr
2,5 dl Oatly iMat fraiche
2 dl florsocker
1 pressad citron
Kokosflingor till garnering

Blanda samman alla torra ingredienser till kakan och rör sedan ned rivna morötter, vatten och olja. Blanda till en jämn smet och bred ut i smord och bröad långpanna. Grädda på 175 grader mitt i ugnen tills kakan är torr i mitten, ca 30-40 min. Låt svalna.

Rör samman iMat fraiche, florsocker och saft av en pressad citron i matberedare eller vispa till jämn smet för hand. Bred över den svalnade kakan och strö över kokosflingor som garnering.

Ät och njut! :)

Inte världens snyggaste kaka, men det beror på att bilden togs efter att kakan varit i Uppsala och vänt och glasyren blivit lite hoptryckt och smält av 6 h i bilen. Men smaken blir bara bättre av att kakan får stå och mogna en dag. :)

Kommentarer
Postat av: Maja

Woho! Du bloggar igen :)

2015-03-09 @ 17:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0