Apelsinchokladsnittar

Jag bakar sällan småkakor för jag tycker att det är mycket jobb för relativt liten utdelning, men när jag någon gång får för mig att baka småkakor står dessa alltid högt upp på listan. Snabba, lätta och supergoda! Och det blir många också. :)


Apelsinchokladsnittar

200 g mjölkfrtitt margarin
5 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
80-100 g hackad mörk choklad med apelsinsmak (eller mörk choklad + rivet skal av en apelsin)
1 msk sirap
2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ev. 1-2 msk vatten

Blanda alla ingredienserna utom vattnet i en skål (jag brukar fuska och köra med matberedaren så går det extra fort). Tillsätt lite vatten om det behövs för att degen ska gå att rulla till längder utan att falla sönder. Dela degen i fyra delar, rulla till längder. Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper, platta till lite och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 min. Låt svalna och skär sedan längderna på snedden.




Farligt goda!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ser goda ut! Jag gör annars inte heller småkakor så ofta, men har ingen bra ursäkt. Om man nu behöver någon. Bakar tillräckligt med annat onyttigt..

2010-10-22 @ 16:02:32
URL: http://flickanokakorna.se
Postat av: Jannika

Egentligen kanske man inte behöver någon ursäkt. Jag färedrar mjuka kakor. Gott och man kan bara ösa ner smeten i en form istället för att rulla och skära och hålla på. :P

2010-10-23 @ 19:12:32
URL: http://morrharochartor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0