Yoghurtpaj

Blev bjudna på en fantastiskt god paj av en tös i stallet (som alla ryttare känner till hör det till god sed att bjuda på tårta när man ramlat av). Jag hade tänkt be henne om receptet, men det blev bara inte av och till slut bestämde jag mig för att improvisera ihop min egen version av denna yoghurtfyllda paj och bjuda på ett par kompisar som hälsade på. Blev mycket uppskattad!

Yoghurtpaj
4-6 portioner

Pajskal:
1- 1,25 dl vetemjöl
1 dl havregryn
100 g margarin (eller 1 dl olja)
2 msk socker

Fyllning:

1 burk (500 g) yofu vanilj (eller annan vegansk vaniljyoghurt)
1 apelsin
1 kiwi

Blanda ihop alla ingredienserna till pajskalet (jag körde allt i matberedaren - snabbt och smidigt!). Tillsätt ev. 1 msk vatten om det behövs för att få degen att hålla ihop. Låt vila i kyl ca 30 min. Tryck ut i en pajform och grädda i 175 grader i mitten av ugnen tills ytan är torr och skalet fått lite färg (ca 15-20 min).

Låt pajskalet svalna och fyll det sedan med vaniljyohurten. Dekorera med skivor av frukten. Servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0