Grön thaisoppa

När jag var på en konferens i Seattle i början av januari blev jag stammis på ett thaiställe i kvarteret bredvid mitt vandrarhem. Alla deras rätter gick att få med tofu istället för kött och trots flertalet besök lyckades jag bara tugga mig igenom en bråkdel av menyn under konferensveckan. En rätt som jag fastnade speciellt mycket för var en grön kokossoppa med citrongräs och champinjoner. Den var jag givetvis tvungen att försöka återskapa när jag väl kommit hem och resultatet finner ni nedan. Sambon prisade den högt! :)

Grön thaisoppa
En rejäl laddning

1 1/1 gul lök
3 vitlöksklyftor
300-350 g färska champinjoner
300 g vego-kyckling (eller tofu)
3-4 citrongräs
3-4 msk hackad ingefära
2 burkar kokosmjölk
1 kruka koriander
1/2 citron
Olja
Grön thaicurry (mängd beror på önskad styrka)
Soja
Salt

Hacka lök och vitlök. Dela svamparna (jag köpte ganska små svampar som jag delade i två eller fyra delar). Fräs curryn i några matskedar olja och tillsätt sedan lök och vitlök. Rör ned svampen och låt den fräsa med ett par minuter. Häll över kokosmjölken och tillsätt kycklingbitarna. Dela citrongräset i bitar (ca 1-1,5 cm) och rör ned dem. Låt koka ett par minuter. Pressa i citronen, rör ned koriandern och smaka av med soja och salt.

Servera med ris.


Fantastisk soppa - god, snygg och lättlagad! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0