Gröna linsbiffar

Hittade en halv kruka basilika som började se sorglig ut och bestämde mig för att den skulle få bli kryddning i en laddning gröna linsbiffar. Har tidigare gjort en variant av dessa biffar med färsk koriander till en födelsedagsfest och de var mycket uppskattade, så jag tänkte mig en favorit i repris med lite annan kryddning. Så här gjorde jag:

Gröna linsbiffar
ca 12 st

5 dl kokta gröna linser
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
1/2 kruka färsk basilika
2-3 msk mjöl
Salt
Svartpeppar
Paprikapulver
Cayennepeppar
Olja till stekning

Blötlägg och koka linserna. Låt dem rinna av väl (ju mindre vatten det är i dem, desto mindre mjöl behövs för att få till bra konsistens och desto saftigare blir biffarna). Hacka lök, vitlök och basilika fint och blanda med de avrunna linserna. Mosa ihop ordentligt och krydda. Rör ned precis så mycket mjöl som är nödvändigt för att linssmeten ska hålla formen när den rullas till bollar (hellre mindre än mer - den ska fortfarande vara kladdig). Rulla till bollar, platta till och stek i ganska mycket olja tills de fått krispig yta och fin färg.

Svårare än så är det inte. :)



Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Hej jag blev tipsad av din mamma om denna sidan. Testade receptet av dina biffar...dem blev jättegoda. Fast jag snålade lite med kryddorna.



MVH Lisbeth

2009-09-12 @ 09:49:49
URL: http://monnier-petersen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0