Potatis- och brysselkålsoppa

Ja, jag är väldigt förtjust i soppa. :) Och efter all julmat är det extra gott med något som inte känns fullt så tungt i magen. Så idag blev det soppa till middag. Jag använde en rödlök och en gul lök, men det går bra att använda vilket som (jag hade bara en gul, så därför kastade jag i en röd med). Ungefär så här gjorde jag:

Potatis- och brysselkålsoppa

(4 portioner)

1 gul lök
1 rödlök
4 vitlöksklyftor
5-6 potatisar
500 g brysselkål
Ca 1 dl soja- eller havregrädde
Två buljongtärningar
Salt
Svartpeppar

Skala och hacka löken och vitlöken, skala potatisen och skär den i  ganska små bitar (så blir koktiden kortare) och rensa brysselkålen. Fräs lök och vitlök i olja eller mjölkfritt margarin. Tillsätt potatisen och låt den fräsa med en stund. Koka upp vatten i en vattenkokare (också för att spara tid och energi). Häll i brysselkålen och fyll på med kokande vatten så att det täcker potatisen och brysselkålen. Tillsätt buljongtärningarna och låt koka på medelvärme tills potatisen och brysselkålen är mjuk. Stäng av värmen, häll i grädden och smaka av med salt och peppar.

Snabbt, lätt och jättegott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0